zpět na aktuality

Bomeo radí jak na úpravu luštěnin

Luštěniny je jeden z druhů potravin, které naši předci jedli denně. Ale pro svou dlouhou dobu máčení, vaření a případné nadýmání byly postupně z pravidelného jídelníčku vytlačeny jinými pochutinami. Ostatně se to nestalo jenom luštěninám, ale i jáhlám, pohance, kváskovému chlebu… a určitě bychom našli spoustu dalších, jejichž osud byl zpečetěn rychlejší dobou.Konkrétně luštěniny byly nahrazeny rychle uvařenými bramborami bez slupky (případně hranolky), bílými těstovinami, bílou rýží ... tedy potravinami, které pro nás nemají skoro žádnou výživovou hodnotu. Ba právě naopak. Problém může nastat především při pravidelné konzumaci smažených brambor ve všech podobách. Zmíněné přílohy mohou pomoci k nadváze, rakovině tlustého střeva, a dalším civilizačním nemocem.

A proč tedy luštěniny jíst?

Luštěniny jsou úžasným zdrojem rostlinných bílkovin. To je důležitá informace hlavně pro lidi, kteří mají vysoký cholesterol, vysoký tlak, vegetariány a vegany. Pro diabetiky je důležitý ten fakt, že snižují hladinu cukru v krvi. Všichni bychom měli luštěniny jíst pro obsah vlákniny, která udržuje funkční střeva, čistí je a chrání naše srdce a cévy. Ale to není vše. Luštěniny obsahují spoustu dalších látek, např. z minerálů draslík, hořčík, zinek, železo, vápník, měď. Vitamíny skupiny B, niacin, vit E, kys. listovou.

Co se nám tedy na luštěninách nelíbí?

- Ano, luštěniny musíme namáčet min 12 h (tj. můžeme je máčet klidně 2 dny). Ale pokud si jídelníček dobře naplánujete, nějak vás to nebude omezovat. Večer luštěniny properete ve studené vodě a v čisté vodě je dáte stát na sporák. Díky máčení se rozpustí oligosacharidy, které způsobují nadýmání. Pokud budete luštěniny máčet déle, vodu občas vyměňte. Máčené luštěniny pak dejte vařit do čisté vody. Zbavíte se tak i purinu. Pokud se rozhodnete použít vývar z luštěnin na polévku, vodu např. 2x během vaření vyměňte. Jinak vývar nekonzumujte.

- Ano, luštěniny nadýmají. Pokud však dodržíte postup vaření a luštěniny budete pravidelně do jídelníčku zařazovat, nebudou vás nadýmat vůbec. Chystáte-li se luštěniny do stravy teprve zařadit nebo zrovna zařazujete a dodržíte postup vaření, nadýmat vás budou, ale nemělo by to být nějak nepříjemné, či dokonce bolestivé. Hodně záleží na stavu vašich střev. A na nich se podepisuje celá naše strava. Pravidelná konzumace luštěnin přispěje k jejich uzdravení a plné funkčnosti. Dejte svému tělu čas, zvykne si. Začněte červenou čočkou a fazolkami adzuki. Zkusit můžete i luštěniny naklíčené, které žádné oligosacharidy neobsahují. Neměly by tedy nadýmat vůbec. Vhodné k nakličování jsou například mungo fazole, azuki nebo neloupaná čočka. Naklíčením se v luštěninách probudí spousta vitamínů, převážně vitamín C a enzymy. Naklíčením si doma vytvoříte super potravinu.

- Ano, trávení luštěniny dá tělu pořádně zabrat. Proto je nekombinujme s dalšími těžko stravitelnými přílohami jako párek nebo uzená krkovička. Luštěniny už tak obsahují hodně bílkovin a vlákniny a tělo má s trávením, co dělat. Určitě nestojí o to, abychom mu poslali bílkoviny ještě v dalším masitém a mastném provedení. Ideálním doplněním luštěnin jsou obiloviny, kvašená a čerstvá zelenina. Talíř by pak měl být z 2/4 obilnina, 1/4 luštěnina a ¼ zelenina. Ale může být i v podobě luštěninové pomazánky na kváskovém chlebu se zeleninovým salátem.

Zásady úpravy luštěniny:

- Prvních 10 minut vařte luštěniny bez pokličky. S párou odejdou lektiny, které mohou mít pro náš organismus škodlivé účinky. U nenamáčených luštěnin se může doba vyvaření lektinů prodloužit, až na 90 min.

- Prvních 10 minut sbírejte pěnu, která vznikne varem a vyhoďte ji. Obsahuje další těžce stravitelné látky.

- Luštěniny vařte do změknutí v papiňáku. Budou rychleji uvařené a budou mít jemnější konzistenci.

- Luštěniny solíme a ochucujeme až po uvaření. Přidáte-li sůl k vaření, budete vařit luštěniny mnohem delší dobu.

- Zkuste šokovou metodu studenou vodou. Během vaření vlijte do luštěnin hrneček studené vody a opět uveďte do varu. Případně vodu vyměňte úplně.

- Stravitelnost luštěnin zlepšíte také přidáním bylinek na začátku varu. Já mám vyzkoušenou saturejku, majoránku a mořskou řasu (nory, kombu, wakame). Ale stravitelnost luštěnin zlepšuje i zázvor, kmín, fenykl nebo bazalka. Kombinace bylinek záleží na tom, co z luštěnin plánujete dělat dále.

- Ke konci vaření můžete zkusit přidat špetku jablečného nebo vinného octa.

- Luštěniny je potřeba pořádně rozkousat. Ne, že si sednete k televizi, vezmete si polévkou lžíci a hluboký talíř luštěnin a budete to do sebe ládovat jako polévku. To s luštěninami prostě nejde. Respektive jde, ale připravte se, že vás to břicho pak bolet doopravdy bude. Každé sousto je potřeba rozkousat na kaši bez struktury.

Luštěniny lze vařit na několik dní dopředu. V lednici vydrží i 3 dny. My vaříme vždy celý pytlík luštěnin najednou, pak ukládáme do lednice a průběžně ujídáme, případně přidáváme do dalších jídel (polévek, pomazánek, luštěninové paštiky).

Z luštěnin se dají uvařit hotové divy. Leckdo zná pouze luštěninovou kaši, možná polévku ze zelené čočky. Ale luštěniny mohou být i výborným základem pro pomazánky. Nejznámější luštěninová pomazánka je hummus z cizrny. Výborná je však i z červené čočky s mrkví a cibulí, nebo fazolová pomazánka s rajčatovým pyré a chilli. Z luštěnin lze udělat paštiku/sekanou, přidávat jí můžete do různých polévek. Luštěninové pomazánky pak můžete různě kombinovat s obilovinami. Fantazii se zde meze nekladou. Mrkněte na sekci recepty. Varianty budu pomalu přidávat i s fotkami.

Samozřejmě se může stát, že i přes všechny opatření pro vás zůstanou luštěniny těžce stravitelnými a prostě to vaše potravina nebude. Naopak vám budou sedět spíše obiloviny a bílkoviny z živočišné říše. Chce to trpělivě zkoušet a poslouchat své tělo.

Autor: Bc. Monika Teichmanová


 

Bomeo je vhodný pro všechny věkové kategorie, ženy i muže