zpět na aktuality

Jak nepřibrat o Vánocích

Vánoce pomalu, ale zcela jistě klepou na dveře a stejně jako každý rok si předsevzaly, že si pohrají s vaší těžce vydřenou siluetou. Prostřednictvím křehoučkého cukroví, které si navíc sami upečete, se pokusí vám přidat pár faldíků na bříško a několik centimetrů přes stehna. Už zase, stejně, jako vloni. Pokud ale máte v úmyslu bojovat a nepodléhat vánočnímu přejídání, máme pro vás jedenáct rad, které vám pomohou uhájit vaši předvánoční fyzickou kondici.

1. Nepřejídejte se, ale ani nepůstujte 

Štědrý den i sváteční dny po něm následující jsou dny jako všechny jiné, a tak by měl být totožný i váš energetický příjem. Svátek neznamená, že extrémní energetický příjem, který naženete cukrovím a dalšími pochutinami, vám bude prominut. Nebude. Přiberete-li každé svátky 2 kg tělesné váhy, za pár let budete řešit jak se jich zbavit. 

2. Jezte pětkrát denně, a to maximálně po třech hodinách a menší porce 

Vánoce by neměly dát vašemu zaběhlému stravovacímu režimu na frak. Přestože jsou svátky, měli byste jíst stále několikrát denně a v menších porcích. Maximální časový rozdíl mezi jídly by měl být tři hodiny. 

3. Dělejte kompromisy 

Nemusíte se svátečních radostí docela zříct, postačí, když uděláte pár kompromisů. Na internetu najdete celou řadu alternativ klasického cukroví v méně škodlivých variantách, třeba z celozrnné, pohankové nebo jiné mouky, slazené  třtinovým cukrem nebo medem, do některých sladkých těst můžete přidat třeba i nastrouhanou mrkev a jinou zeleninu. Např. recept na celozrnné perníčky Bomeo
 
I plnící krémy se dají účinně alternovat. Pokud se ale v kuchyni moc necítíte a cukroví už roky kupujete, tak i odlehčené cukroví se dá v různých variantách koupit. Zkuste se pokouknout po letáčcích, třeba ve vašem fitku. Jistě něco najdete.
 
Štědrovečerní kapr může také dostat jiný kabátek, než ten klasický strouhankový. Vyzkoušejte třeba staročeského kapra na černo. Energeticky velmi štědrou majonézu v bramborovém salátu nahraďte jogurtem a při večeři taky nezapomeňte na dostatečnou zeleninovou oblohu. Chlebíčky pro návštěvy letos udělejte z celozrnné veky, pomazánku si udělejte sami z tvarohu a salám nahraďte masitou šunkou. 
 
Jak volit ty správné suroviny a postupy jejich přípravy nejen pro váš štědrovečerní stůl, ale i pro jiné slavností hostiny, vám bez zbytečného pátrání pomůže právě metodika Bomeo.

 4. Laskominy zařaďte jako jedno z běžných jídel

Když už se rozhodnete si některou (odlehčenou) laskominu dopřát, zařaďte ji do běžného jídelníčku, například jako standardní svačinu. Dva cereální chlebíčky s tvarohovou pomazánkou a libovou šunkou s hromádkou zeleniny ji totiž rozhodně nahradí. Několik kousků (odlehčené varianty) cukroví taky, to si ale, kvůli vyššímu obsahu sacharidů, určitě dejte na svačinu dopolední.

5. Cukroví dělejte méně a v menších velikostech 

Není třeba každoročně péct patnáct druhů cukroví, ideálně po třech dávkách (aby nepochybělo...). Udělejte to pro sebe a letos upečte jen pár druhů, ideálně těch opravdu oblíbených a navíc v menších velikostech. Když si dáte kousek cukroví menší velikosti, než je obvyklé, pochutnáte si, ale přijmete přitom menší množství kalorií. Nezapomeňte při výrobě sladkostí a jiných dobrot dělat kompromisy, jak jsme si to řekli v jednom z předchozích bodů. 
 
Čas, který byste strávili pečením cukroví, raději věnujte rodině

6. Zbytečně se nevystavujte pokušení 

Vánoční laskominy servírujte na stůl po troškách a jen po omezenou dobu. Když si cukroví naservírujete na stůl na velkém ozdobném tácu, budete postupně uzobávat celý den, a úplně ztratíte kontrolu nad tím, kolik jste toho snědli,...a to nechcete. 

7. Nezapomínejte na dostatečný přísun vlákniny

 Vláknina je důležitou složkou stravy a vděčíme jí za správnou funkci našeho trávícího traktu. Ať už zvolíte jakékoli štědrovečerní menu, nezapomeňte svůj sváteční jídelníček obohatit o dostatečné množství ovoce a zeleniny, abyste si zajistili zdravé bříško i o Vánocích. 

8. Dodržujte pitný režim 

Jistě víte, jak se to říká – hlad je jenom převlečená žízeň. To samozřejmě platí a i o Vánocích. Pijte sklenici neslazené minerální vody vždy mezi dvěma jídly a vaše tělo zůstane hydratované a svěží. Vyhněte se však pití bezprostředně před jídlem a v průběhu jezení, abyste neředili žaludeční šťávy a svému tělu tak nečinili trávení potravy ještě složitějším.
 
Slazeným vodám, limonádám a ovocným džusům z koncentrátu dejte sbohem úplně a ideálně na dobro. 

9. Nepřehánějte to s alkoholem 

Pravda, z přípitku vám pár kilo navíc nenaskočí. Pokud pro vás ale vánoční svátky znamenají na každé návštěvě téměř půl lahve aperitivu, kořeněný svařák, žloutkově žlutý vaječný koňak, horké Bombardino s kopcem šlehačky, a nebo jiné typicky zimní drinky, vaše postava bude trpět.

10. Nezapomeňte se hýbat 

Pohádky v televizi vás sice budou od rána do večera bavit nádherným pozlátkem, ale vy si žijte dál tu vlastní pohádku v realitě. Zvedněte se na chvilku z pohovky a jděte se projít. S rodinou, s dětmi, se psem. Můžete si i sbalit lyže, snowboard či běžky a vyrazit některý volný den šněrovat sjezdovku. 

11. Po svátcích rozdejte zbytky 

Pokud v průběhu vánoční pohody nezvládnete sníst veškeré vánoční dobroty, dejte je pryč. Na cukroví se každoročně těšíme hlavně proto, že reprezentuje vánoční atmosféru. Jakmile už ale bude po Vánocích, nebudete ho dále potřebovat. Rozdejte ho. Rodině, přátelům, potřebným. Uděláte tak radost nejen své postavě, ale také někomu dalšímu.
 
Je vám už trošku jasnější, co si ve svátečním čase počnete? Věřím, že vám náš návod bude nápomocen a zvládnete si s ním užít krásné Vánoce bez zbytečných kil navíc a s úplně čistým svědomím. Ale pokud nakonec opravdu přiberete, je tady metodika Bomeo, která vám pomůže vrátit do původní váhy. ;)

 

Bomeo je vhodný pro všechny věkové kategorie, ženy i muže